The dive from hell

För att få börja dive master programmet måste man genomgå en första hjälpen kurs och följt utav rescue kursen. Rescue kursen är en livräddningsskurs som sätter allt man har lärt sig förstahjälpen kursen i ett dykperspektiv.

 

Under rescue kursen kan allt hända, närsomhelst! Jag har otaligt många gånger under de tre senaste dagarna, fått rädda folk som ”råkat” ramla i vattnet, helt plötsligt blivit medvetslösa, fått panik utan anledning, fått slut på luft, tappat masken och fenor, osv.

 

Idag avslutades min kurs med det som kallas ”the dive from hell”, då verkligen allt som kan gå fel, går fel. Under hela dyket på 45 minuter fick jag ta hand om tre fullständigt inkompetenta dykare, som helt plötsligt tappar utrustning, tappar fenor utan att märka det, får slut på luft och därför snor min luft, får panik och rusar till ytan, simmar iväg från gruppen, försöker likt ett barn röra vid allt på havets botten och sist men inte minst, tappar alla tre, masken, samtidigt. Direkt efter jag hjälp en person i min grupp, hann jag inte mer än vända mig om, innan någon annan hade problem ett nytt problem. Stressigt, men kramp-i-magen roligt.

 

Detta var en utav de kurser som hade sett mest fram emot, och jag blev inte besviken.  Det har varit väldigt intensivt, roligt och inte minst lärorikt. Det har varit en riktig utmaning, som har fått mig att bli ännu mer taggad över att bli divemaster.

 

Samtidigt som jag har älskat kursen, är jag också glad över att den är över. Det ska bli skönt att vara på båten imorgon utan att behöva hålla ett stenhårt öga på Mike och Ashley. Slippa vara paranoid över att folk ska hoppa i vattnet. Kunna göra ett dyk utan att ha min instruktör och mentor Mitch stå med ett hånflin och säger: It’s just a normal fun dive, what can Possible go wrong?

 

Mitt namn är nu i rött!
- Josefin

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0