En fantastiskt sista helg i Foshan

Sista helgen i Foshan började med ett traditionellt Midsommarfirande. Sill, potatis, köttbullar, kaviar, wästgöta kloster ost serverades (tack Ingvar för IKEA!). Efteråt blev det traditionella midsommarlekar. Kort och gott, en mycket lyckad kväll.

Lördag var ingen vanlig dag, för det var Sharas födelsedag! Dagen började med skridskoåkning. Vad annars ska man göra när det är 35 grader varmt ute? Vinglade mig fram, var trots allt 10 år sedan jag stod på ett par skridskor.

När solen slutat stekt som mest, hyrde vi motordrivna små båtar och åkte runt på den konstgjorda sjön som ligger precis vid vår skola. Det blev middagsdags och vi åt en fantastisk middag (med massor av chili, yummy!) och kvällen avslutades sedan med Mc Donald’s glass och kortspel.

Födelsedagsbarnet Shara till vänster och Pippa till höger.

Såhär fixar vi råtthål, China style, del 2

Eftersom frigoliten inte fungerade på ett önskvärt sätt, kom vaktmästern igen och fixade mitt råtthål. Denna gång med kartong. Ännu ett fantastiskt material till denna åtgärd.

Dagen efter hade de ännu inte gnagt sig igenom, men jag var ganska mån om att bli av med den lilla vännen som sprang över mitt golv en sen kväll. Kina är ett väldigt smutsigt land, och man kan ju tro att en ”normal” råttfälla inte ska vara några problem att hitta.

Min råttfällsjakt slutade med att jag kom hem med detta:

Kartongen höll i 48 timmar. Tredje gången gillt så lagade de faktiskt mitt råtthål ordentligt. Då flyttade mössen in till grannen istället.

Lunchrast!

Efter larv incidenten, har vi inte ens gått in i vår skolmatsal. Vi går istället ut och köper lunch. Eftersom suget efter varm mat när det är 35 grader ute, är lika med noll, har vi istället livnärt oss på "milk tea". Kommer verkligen sakna vårt stammisställe!

Om någon hade erbjudit mig en "red bean smoothie" hemma, hade jag nog rynkat på näsan och sagt Nej tack. Idag vet jag bättre! Is, mjölkpulver, röda bönor ihopmixat, toppat med jordnötter, russin och mer röda bönor. Lunchen är serverad. Mums!

Nedräkningen har börjat...

...till semestern!

Endast 8 dagar kvar till semester. Känns helt fantastiskt! Vi slutar jobbet den 1 juli. Redan dagen efter tar jag och min brittiska kollega Pippa nattåget till Nanning, där vi ska ordna visum till Vietnam. Därefter ska vi ta oss från Hanoi i norr, till Saigon i söder under två härliga veckor. Jag ser fram emot sol, bad, stränder, äventyr och vatten över huvudet (dvs Dykning!).

Den riktiga nedräkningen har börjat!

Står på svensk mark igen den 20 juli...

En morgon i Kindergarten

Denna morgon har vi lekt monster i Kindergarten. Väldigt uppskattat!

Leo behöver lite hjälp med sin replik: "Pssst, I am hungry!"

Flickorna väntar ivrigt på att få mata honom, så att de slipper bli uppätna.

De älskar verkligen att vara med på kort! De blir nästan lite sura de dagar jag har med mig kameran, och inte tar kort på dem.

Josefin

Såhär fixar vi råtthål, China style!

För några dagar sedan upptäckte jag att jag hade fått oinbjudna gäster i mitt rum: Möss! Vaktmästaren kom och fixade hålet i väggen, med frigolit. Ett fantastiskt material för denna åtgärd. 24 timmar senare hade mössen gnagt sig igenom igen.

Kl två inatt vakande jag utav att mössen lekte rövare i mitt rum. Under sängen skrek och bråkade de. Till höger och till vänster utav min säng, i mitt badrum. Överallt! Till slut blev jag tvungen att sova med alla lampor tända i mitt rum, för att de skulle sluta behandla mitt rum som ett nöjesfällt.

Nu i eftermiddag ska vaktmästaren komma igen. Undrar vad hans plan är denna gång, mer frigolit?

Oral exams

Tiden i Foshan börjar rinna mot slutet, och även min undervisning. De sista veckorna har jag muntligt prov med mina elever i primary. Jag tycker att det är väldigt roligt att få prata med två elever åt gången, istället för 36 stycken. Jag börjar lära mig deras namn nu också. Bättre sent än aldrig!

Sam och Allen tyckte inte riktigt om mina frågor.

Massage á la China

Kroppen ömade med allt rätt efter att ha vandrat hela helgen. Vi bestämde oss därför för att bocka av en sak på vår "to do list", nämligen massage!

Massagen togs emot med blandad förtjusning. Den började med en tvätt utav mina fötter i 20 min.110 minuter senare och 95 kr fattigare steg vi ut som nya människor.

Här ligger vi nerbäddade efter vår massage.

Hiking in Nan yue

I fredags kväll tog vi nattåget mot Hengyang. (Notering till mig själv: ”Om du vill kunna sova på tåget, boka inte ”hard seat” nästa gång”.) Sex timmar, varav fem sömnlösa, kom vi fram till vår destination kl 04,15. Lika trötta och förvirrade, som man blir efter at ha suttit på ett tåg hela natten och plötsligt blir avsläng, ställde vi oss i den långa, långa kön för att köpa biljetter hem kommande dag. Jag försökte, med mina mandarinkunskaper, förklara för kvinnan vilka biljetter vi ville ha. När jag inte förstod försökte hon med: ”jag- lutar- mig- framåt- och- pratar- högre metoden”. Det fungerade inte.

Efter lite frukost, insåg vi att vi hade fått fel datum på biljetterna. Efter en timmes köande igen, och samma kvinna i biljettluckan, löste det sig till slut. Efter att ha spenderat ca 3 timmar på tågstationen, letade vi till slut på bussen till Nan yue.

Vi hittade ett boende hemma hos en familj som bodde halvägs upp på berget. En dag som började med lite motgångar, visade sig sluta lyckligt. En dags vandring avslutades med en fantastisk middag med utsikt över bergen. (Tyvärr blev en utav oss matförgiftad, så det kanske inte var jätte fantastiskt i alla fall.)

Tidigt nästa morgon vandrade vi upp på bergets topp för att se soluppgången. Vi var dock för långsamma, och missade den. Väl tillbaka efter flera timmars vandring, totalslocknade vi. Sov några timmar, innan vi vandrade neråt för berget.

Det var två roliga och slitsamma dagar fulla av alldeles för tidiga morgnar och trötta fötter. Det var fantastiskt att få vara ute i naturen ett par dagar!

Här spelas det plump innan middagen

Kinesisk fotmassage

Usikt över berget en mycket tidig morgon

Det ordnar sig!

Denna helg är det Dragon boat festival, vilket betyder att vi har en extra ledig dag på måndag. Sista långhelgen, och det sista riktiga resandet i Kina för min del. Ikväll tar jag och 4 vänner  tar ikväll nattåget till Hengyang. Målet för resan är Mt Hengshan. Planen är att vandra upp på natten, se soluppgången, och sedan vandra ner igen.

Vi har köpt tågbiljetten dit, vet att vi kommer anlända kl 04,05, men där slutar all information. Resten får vi helt enkelt försöka lösa på plats tillsammans med den kinesiska ordboken. Det blir nog en helg full med överraskningar!