"You are not a man, before you have visit the great wall"

Hej världen! Ledsen för min usla uppdatering, men de senaste dagarna har jag suttit fastkedjad vid mitt skrivbord och pluggat. Vi har haft jätte mycket att göra i skolan, och veckan som kommer ser inte bättre ut..

Under våra två lediga dagar förra veckan besökte vi bl.a. the forbidden city, himmelska fridens torg och Kina muren. Muren var verkligen värd ett besök! Vi var inte ensama, utan delade upplevelsen med massor utav ungdomar och barn som var på skolutflykt, som alla ville ta kort med oss. Såklart ställde man upp med ett fånigt leende och Peace tecknet. Kineserna har för övrigt ett ordspråk som lyder: "you are not a man before you have visit the great wall." Så alla macho män där ute, hemskt ledsen.

I onsdags firade vi det kinesiska nyåret. Otroligt lyckligt lottad som fick vara i Beijing under denna kväll. Vi firade ordentligt! Ca 80 elever, staff, plus lärare firade tillsammans på ett KTV (karaoke) ställe med egen bar och scen. Vid tolvslaget stod vi ute på bargatan och beskådade alla fyrverkerier. Kineserna gillar smällare. Aldrig varit med om något likande! Säkerheten är dock inte deras första prioritet. Vår lärare Robert berättade att förra året så brändes ett 95 % färdigbyggt femstjärnigt hotell ned utav en nyårsraket. Hoppsan!


Ska snart gå till canteen och hämta lite utsökt kina mat, NOT! Jag vill inte verka otacksam eller kräsen. Men maten som vi får från skolan är näst intill oätlig. Så idag, när vi var ute på stan åt jag, håll i er nu.. Mc Donald’s! 


  




Jag tycker att det är glest med kommentarer från er läsare. Facebook är blockat här i Kina, så jag har aboslut ingen aning om vad du åt till lunch, vad ni gjorde i helgen eller om den senaste biofilmen var värd 110 kr. Det som för er verkar vara trams och oviktigt, betyder mycket för mig.


Josefin


Kommentarer
Postat av: Lina G

Kul att få höra att du lever Josefin, och vad du gör! :)



Stackare, inget facebook än? Åh, men då ska jag ge dig en liten uppdatering av mitt liv:

imorse tog jag en ordentlig sovmorgon och drack kaffe framför ett avsnitt Desparate Housewifes, underbart gött efter en hård pluggvecka! Till lunch åt jag kyckling, spenat och wokgrönsaker. Just nu väntar jag på Yip för lite obligatoriskt svenskt fredagsmys i soffan (dvs. vin och Lets dance, dock ej tacos, vi lyxar till det med lite räkor, vitlöksbröd, kex, ost och vindruvor för ovanigheternas skull!) Hoppas jag lugnade din facebookabstinens lite iaf :)

Saknar dig! Kramar!

2011-02-04 @ 18:33:56
Postat av: Cecilia

och jag ater TimTams, hahahahah!

2011-02-05 @ 02:56:32
Postat av: Cecilia

.. oops forlat. Vet inte vad som flog i mig

2011-02-05 @ 02:58:08
Postat av: Josefin

Tack Lina och Cecilia!

Va gott det lät Lina! Idag fick jag en låda med tofu, lite biffkött som endast bestod utav senor och fett, och ris. Totalt oätligt! Så plockade ur köttbitarna och doppade riset i såsen. Avundsjuk? Avslutar nu min lunch med en banan och snabbkaffe :P

Oj vad jag lät deppig där. Förutom maten så är det toppen! :)

2011-02-05 @ 05:27:22
Postat av: jeannie

Stackarn som inte klarar av beijing-maten. Jag hoppas verkligen du lyckas hitta ngt som åtminstone går att få ner i munnen, kan vara svårt - i know the feeling! har du sett någonstans på gatan där de säljer ngt som liknar crepes eller pannkakor så prova det! populär frukost som jag vet att även västerlänningar gillar :) landar oftast på en 3RMB så, prisvärt o gott!

2011-02-05 @ 21:03:02
Postat av: Josefin

Jag tvivlar inte en sekund på att det finns God beijing-mat. Men maten som vi just nu får levererad (canteen är stäng pga av nyåret) är fruktansvärd. Jag har gett upp. Min middag idag blev peanut och banana sandwich ;) Låter konstigt, men sjukt mkt godare än skolmaten! :)

2011-02-06 @ 10:09:32
Postat av: Henrik (Axfood)

Tjena! Skönt o se att allt är bra med dig :) Följer med spänning fortsättningen! Vet du vart du hamnar än då?

2011-02-08 @ 22:07:50
Postat av: Fredrik

Hej Josse!

Hoppas du har det bra i kina. Bara 19 dagar nu innan vi åker. Du får kolla min blogg sen så ska du få se på fina dykbilder,retas.

Gå in på http://hidemyass.com/ och skriv i andressen www.facebook.com och klicka sen på "hide my ass" så kan du facebooka ifrån kina.

Mycket enkelt. MVH / Fritte :P

2011-02-09 @ 10:18:11
Postat av: Josefin

Hej på er!

Tack för adressen Fredrik, men tyvärr så har nog kineserna redan upptäckt den sidan, för den verkar vara blockad :P

Åhh, du får ge mig adressen så ska jag hålla mig uppdaterad om er dykning. Avundsjuk!!!

I början utav nästa vecka kommer vi troligtvis få reda på vart vi hamnar. Vi har departure day nästa fredag den 18:e, så det är inte många dagar man har på sig att förbereda :P

2011-02-10 @ 00:58:04
Postat av: Fredrik

Fan va trist, dumma kineser. Jag och Richard var nästan 100a på att det skulle ha funkat :) http://reff.webblogg.se/ får du kika i sen då.

Sköt om dig så höres vi ! kRAM!

2011-02-11 @ 14:09:53

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0