Kina tips nr: 4

Ta emot råd:

 

Kineserna är väldigt måna om sin hälsa. Det går inte att gå ut på middag med kineser utan att få en föreläsning om vad som är bra och dåligt för dig, när det kommer till mat och annat. De är även väldigt noga med att ge råd till människor i sin omgivning, på ett sätt som vi hemma skulle ge råd till våra barn.
Te.x.:
"Have you eaten?"
"Yes"
"Ahh, eat more!"

 "It’s cold today, wear more clothes!

 

För några veckor sedan var jag på väg hem från gymmet, och mötte min gyminstruktör på vägen ut.

”Jo, it’s cold today, please be careful!”
“Ehh.. okay, Thank you.. Bye!

 

Vara försiktig för vadå? Isbjörnar? Förfrusna tår? Laviner? Stormvindar? Det är 16 grader ute! Men tack för omtanken. Jag gissar att detta egentligen bara är ett sätt för dem att säga: ta hand om dig! Det får mig att le lite varje gång.







Josefin


Kommentarer
Postat av: Monika Moisanen

Kineserna verkar väldigt måna om folk runt sig och det är väl något vi här hemma i kalla norden borde ta efter. ^^

Sköt om dig. :)

2011-04-14 @ 08:25:03

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0