Welcome to Amish country

Ni akte anda hit for att se Amishfolket?! Varfor?


Lat det nar vi berattade for amerikanarna hur vi hade hittat till en liten stad som heter Middlebury, i norra Indiana. Amishfolket brukar man kanna igen genom deras hastdragna svarta vagnar med varningstriangel bakpa. Vi fick lara oss jatte mycket om hur de lever och varfor. Sa tankte nu dra en mycket kort religionslektion for er.

Att komma till ett Amishsamhalle ar som att resa 100 ar tillbaka i tiden. Amishfolket kommer ursprungligen fran Europa och talar som forsta sprak pennsylvaniatyska, en variant av tyska. De lever utan elforsorning som kommer utifran, utan anvander sig utav generatorer for att producera sin egen el. Det ar forbjudet att kor bil, utan de transporterar sig med hast och vagn. Kladseln ar mycket enkel och gifta man maste ha skagg. Forsakringar ar inte tillatna, sa rakar de illa ut, sa maste de forlita sig pa vanner och familj. De lever ett mycket enkelt liv, dar de ar en del av sitt samhalle, och pa sa satt ska de komma narmare gud.

Mycket intressant upplevlese. Och tank hur mycket jag har lart mig! Vem behover en skolbank nar man kan resa?



Countrymusikens mekka Nashville bjod sedan pa ett par skona dagar med livemusik. Jag kan vall inte direkt pasta att country musik ar min favorit (tycker det mesta later likadant), men jag alskar livemusik!
Vi hade aven hort att det fanns ett museum dar de hade Elvis gold cadillac, och Johnny Cash gitarr, sa det kollade vi in. Sista kvallen tog vi aven en svang pa dansgolvet och fick lara oss att dansa linedance.



Vi var aven pa NHL hockey och sag Predators vinna mot St louis blues, innan det var dags att lamna countrymusiken och aka soderut till Blues musiken istallet.

http://k41.pbase.com/u14/terry434/upload/41829616.AmishBuggyIntercourse.jpg

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0