Isklattring i Franz Josef

Nu var det antligen dags for en av de destinationer som jag har sett jatte mycket fram emot. Namligen Franz Josef. I denna lilla stad ligger det namligen en glaciar dar man kan ga guidade turer. Jag valde att gora det, enligt mig, mest spannade pa listan, namligen isklattring! Jag tyckte det lat jatte frant och nagot som jag troligtvis inte kommer gora sa manga ganger mer i mitt liv. 

De utrustade oss med tjocka stovlar, regnjacka, regnbyxor, mossa, vantar, isdubbar och en isyxa. Plus att jag hade 4 lager pa overkroppen. Nar jag lamnade Sverige trodde jag faktiskt att sno (okej, det ar vall hart packad is, men ni forstar poangen) var det sista jag skulle se pa min resa Vi borjade turen med att vandra till glaciaren. Upp och ner for en massa stenar innan vi antligen var framme vid isen. Pa med dubbarna och vandrigen upp for glaciaren borjade. Efter mycket slit sa skulle vi antligen borja klattra. Jag hade lite svart med tekniken den forsta gangen jag klattrade, men de andra gangerna gick mycket battre. Det svara var egentligen att verkligen lita pa utrustningen. Men det var grymt kul! En av de basta upplevelserna jag har haft i Nya Zeeland! Maste tillagga att jag kande mig otroligt tuff i min outfit! Inte varje dag man gar runt i isdubbar och isyxa och klattra upp for en glaciar!

Eftersom min fitness niva ar lika med noll, sa var jag radd for att turen skulle bli grymt tuff. Det var tufft! Till och med killarna tyckte det var tufft! Vi Alla totalslocknade i vara sangar efter turen pa 8 timmar. Tufft, men helt klart vart det! En av vara guider berattade att en ny guide tappade 15 kilo den forsta manaden som han arbetade som guide. Sa om ni vill ga ner i i vikt sa ar att bli gudie i Franz Josef glaciaren ett bra alternativ.
image90

image91

image92

image94

image93

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0