Black water rafting

Igar gjorde jag en av de basta aktiviteterna som jag hittills har gjort under denna resa. Namligen "Black water rafting". Detta innebar att man tar pa sig en tjock vatdrackt, gummistovlar och hjalm med en ficklampa pa. sedan borjar aventyret...

Det var fyra av oss som gjorde den extremaste verisionen av denna rafting. Efter att vi fatt pa oss utrustningen sa skulle vi trana pa att fira oss ner ned for en liten kulle med rep. Nar denna lilla ovning var klar sa var det dags att ga ner i grottan dar vi skulle spendera ca 3 timmar. Den forsta delen gick ut pa att vi skulle fira oss ner i grottan. Den forsta delen var mest laskig, for vi skulle hanga i bara repet i ca 5 meter innan vi fick stod for benen. Att hanga bara i ett rep, nar man vet att det ar 35 meter till marken, var en ganska marklig upplevelse.

Efter en liten vanding inne i grottan sa var det dags att aka linbana, eller vad man ska kalla det. Vi slackte alla vara lampor, vilket gjorde det backsvart i grottan. De satte fast oss i ett rep och slappte sedan sa vi akte linbana i snabb fart i totalt morker. Att det var totalt morkt var den laskigaste biten. For det kanndes som att det nar som helst skulle komma en bergsvagg som man skulle slungas in i. de tyckte att jag skrek for daligt, sa de hissade upp mig igen, sa jag fick gora om allt. Haha!

Efter detta sa satte vi oss och drack lite varm choklad och at lite kanor. Ganska mysigt dar inne.
Det var inte en lang lugn stund vi fick, for nu skulle vi namligen i vattnet. Vi hoppade fran en klippa ner i det iskalla vattnet. Nar jag forst kom i vattnet trodde jag att de skamtade. Ska vi verkligen ga runt i detta kalla vatten i flera timmar?! Men man vande sig ett ett tag.

Vi flot forst runt pa gummiringar och kollade pa "glow worms" och sedan gick, klattrade och simmade vi i grottan. Vi hoppade aven ut for vattenfall och klattrade pa slutet aven upp for ett par vattenfall.

Vatdrackten vagde nar den blev blot ca 10 kilo. Jag ska aldrig lagga pa mig tio kg, for javlar vad tungt det blev att rora sig!
image80

image82

image83

En verkligen skitkul tur, helt klart vart pengarna!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0