"Stenen i mitten"

Att aka till Australien utan att ha sett Uluru (ar det aborginska namnet, men ar aven kand som Ayers rock, eller som en svenk kille sa: "stenen i mitten") ar som att aka till London och inte ha sett Big Ben, om du fragar mig. Ett maste helt enkelt.

I lordags akte jag och 20 andra personer ut pa en tre dagars tur for att bland annat se "Uluru", men aven se "the olgas" och "Kings Canyon". Denna del av Australien, som ligger i mitten av landet, ar kannt for att vara grymt varmt, runt 35-40 grader under dec-feb. Detta var inte fallet nar jag var det. Det var svin KALLT! Och blasigt for den delen. Mindre mysigt...

En kort resume av trippen:

Lordag:
Kl 06.10 kom de och hamtade oss fran hostelet. Jag kommer inte ens ihag nag jag var uppe sa tidigt sist! 45 mil skulle vi nu kora for att komma fram till vart mal for dagen, namligen att se the olgas och se Uluru i solnedgangen.
Uluru, som finns pa nastan alla vykort har i Australien, var grymt maktigt! Jag visste att stenen var stor, men jag blev anda imponerad! Med champange i platsmuggar och lite tilltugg stod vi, tillsammans med ca 300 andra turister, och beskadade solnedgangen over Uluru.

Efter middagen sa var vi alla valdigt trotta sa vi gick och la oss tidigt. Under denna tid pa aret sa ar det ca 2 grader pa natterna. Vi alla fruktande natten som skulle komma, sa vi packade pa oss massor av klader, krop ner i sovsacken, och hoppade in i "svagen", vilket ar som en sovsack, med en madrass i botten. Eftersom min sovsack har en komforttemp pa 15,6 grader, sa trodde jag seriost att jag skulle frysa ihjal denna natt. Men icke! Det var fakitskt relativt varmt. Fast man tankte efter 2 ganger innan man bytte sovstallning, for sa fort man rorde pa sig det minste sa borjade man frysa.

Sondag:
Kl 05.30 blev vi vackta denna morgon, for att vi skulle beskada soluppgangen over Uluru. Vi hade olika alternativ, och de flesta av oss valde att vandra runt Uluru under soluppgangen, vilket ar 9,4 kilometer. Svinkallt och blasigt var det!

Pa eftermiddagen sa satte vi oss i bussen for att ta oss till kIngs canyon dar vi skulle sla lager infor natten. Pa vagen sa stannade vi vid en bensinstation, dar man kunde kopa en kangrusvans for 30 kr. Nagra av killarna kopte 2 st och grillade dessa vid lagerelden pa kvallen. Sag mindre mysigt ut...

Mandag:
Upp tidigt idag igen, for vi skulle vandra i Kings Canyon i soluppgangen. Aven denna dag svinkallt och blasigt! Efter att ha vandrat i 3 timmar sa satte vi oss i bussen for att borja aka tillbaka till Alice springs. Det var grymt tyst i bussen pa vagen, alla sov! haha.






Star vid foten av Uluru innan soluppgangspromenaden. Som sagt, det ar Kallt!

Kangrusvans, ser gott ut?



Kings Canyon


Imorn bar det av till Syndey! Nedrakningen till Malaysia har borjat pa riktigt!

Kommentarer
Postat av: Hanna

Du upplever och jag jobbar och sliter här hemma, usch vad jag inte gillar mitt jobb. Låter som du har det bra iaf, på egna ben! Uluru är häftigt, lite skillnad mot när jag var där och vi hade 45 grader och en miljon flugor..haha! Hoppas du får det trevligt i sydney, jag har försökt att maila eve, och även peta, men jag tror det är nåt fel, får inte svar av någon av dem. Har iaf köpt dalahästar till dem båda som jag ska skicka ner! Ha det bra!! Puss och kram

2008-06-25 @ 21:51:22

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0