Lite bilder igen...

Julfrukost pa stranden

Var utsokta julmiddag

Varje gang man ska i havet maste de dar skitsexiga vatdrackterna pa, aven nar vi badade med hastarna. Jag har pa denna bild en snygg "stig Helmer frisyr", jag bjuder pa den!

Ar i Carins nu dar vi planerar att stanna ett tag for att jobba. Jag var ute och lamnade mitt CV till ett par stallen idag, ska ut imorgon igen och prova lyckan. Onska mig lycka till!

Vill aven passa pa att onska alla ett gott nytt ar!!!

God jul!

Julen firade vi i en liten stad som heter Mission Beach, vart sista stopp innan Carins. Har kommer ne kort resume av varan jul:

Julafton
Vi borjade var julafton med att ata frukost pa stranden, riktigt mysigt! Eftersom det bara ar jul en gang om aret hade vi dagen till ara kostat pa oss baguetter och ost, nagot vi inte atit manga ganger under dessa tre manader. Smakade smaskens!

Jag hade under natten fatt en fin julklapp, namligen "bed bug bites". den ohyra som vi fick med oss fran baten alltsa, mindre kul. Vi aggnade eftermiddagen at att torktumla alla vara klader och la ut resten av vara grejer i svarta soppsackar i solen for att krypen och des agg skulle do. Inr\te riktigt vad vi hade tankt att gora pa julafton, men vi blev tvugna.

Senare under dagen fick vi besok av tva tjejer som vi traffade pa seglingen som kom och firade lite svensk jul med oss, Traditionell julmat ar inget for oss, utan vi at kycklingfile, klyftpotatis och sas istallet. Mycket godare om du fragar mig! Nar vi var pa IKEA sa kopte vi julmust som voi drack nu till julmiddageb. Jag har slapat omkring pa dne i en manads tid, och det var vall vart det.

Vi hade kopt varsin julklapp till varandra. Det ar lustigt att man kan bli glad for sa lite, nar man ar van vid att fa jatte manga paket. Man glads at det lilla har nere, vilket kanns som en nyttig erfarenhet!

Juldagen
Australienarna firar jul den 25 sa vi har fatt fira jul tva ganger. De bjod pa frukost pa hostelet, agg, bacon, korv och vita bonor, och ol att dricka till frukosten. Kanndes lite konstigt, men varfor inte? Vi blev aven bjudna pa lite australiensk jullunch.

Vi har inte direkt haft nagon julstammning har nere, utan det har lite kannts som vilken dags som helst. Men vi har firat en annorlunda jul, och det har varit trevligt!

Jag hoppas ni dar hemma har haft en underbar jul!

God jul och Gott nytt ar onskar Josefin fran ett Varmt Australien

Bowen, Townsville och Magnetic Island

Efter att ha lamnat Airlie beach drog vi vidare till Bowen, som tyvarr visade sig vara en riktig nitlott. I guideboken stod det att det var ett stalle som manga missar. Vi tolkade det som att det skulle vara bra och att det var synd att manga missade det. Tror vi tolkade fel...
Efter bara en natt drog vi istallet vidare till Townsville dar vi stannade over natten innan vi skulle ut till Magnetic Island. Val i Townsville unnade jag mig en (for oss) lyxbehandling, namligen en klippning! Kandes valdigt lyxigt maste jag saga, och valbehovt!

Efter dessa tva stopp stod Magnetic Iland pa listan. En o nagra hundra (?) meter ute i havet utanfor Townsville dar vi skulle tillbringa tre natter. Hotelet var verkligen jatte fint, lag Precis vid havet sa vi satt och at middag medans vi hade utsikt over solnedgangen, oslagbart!

En av dessa dagar agnade vi oss at en grej som vi har sett fram emot jatte lange, namligen turridning. Detta var inte vilken turridning som helst, utan turen gick genom skogen ut till standen, dar vi aven badade i havet med hastarna. Som gammal hasttjej som jag ar har det alltid varit en drom att fa rida langst stranden och bada med hastar, vilket nu gick i uppfyllelse! Turen var jatte rolig, trorts vark i baken dagen efter. JAg hoppas det blir mer ridande under denna resa.

Vi hade en del gratisaktiviteter pa hostelet som vi fick utnyttja, bl.a. att paddla kajak. VArfor inte tankte vi sa vi gav oss ut pa havet. Tyvarr var vagorna lite for stora vilket medforde att vi fick in en hel del vatten i baten, badkar, som vi valde att kalla det. Pa havet sa fick vi i alla fall se en Stor skoldpadda, alltid nagot.

Vi fick aven lana snorklingsutrustning gratis, men aven denna gang blev jag besviken. Jag hoppas verkligen att dykniongen som vi ska gora i Cairns ar battre.

Jag berattade i det foregaende inlagget att vi hade fatt med oss sk "bed bugs" hem fran baten. Vi tvattade allt nar vi kom hem, men det hjalpte tydligen inte, utan man maste tydligen torktumla alla saker for att krypens agg ska ga sonder. Det var bvara en av oss som fick bett, men det var inte lite bett heller. Jag gissade pa att Emelie hade ca 200 st, vilket lat i vara oron som en overdrift. Vi raknade, och det var 400 st! Helt prikig pa hela kroppen!

Dagarna pa on var nu slut, vidare till nasta stalle!

Lite bilder bara...

Det gick snabbt att lagga upp bilder fran denna dator, sa har ar nagra bilder fran de foregaende veckorna:

Chopper turen i Agnes Water

Krokodilfarm i Rockhampton

Lussebak i Rockhampton

Det var det!

Segling i Whitsundays

Dags for nasta aventyr. Denna gang var det segling i tva dagar i the whitsunday Islands. Nagot jag har sett fram  emot jatte lange nu. Whitsundays bestar av 75 st olika oar, och vi gick i land pa en av dessa for att avnjuta whitheaven beach, vilket ar en syn som ar svar att beskriva utan maste nastan upplevas. Vi forsoker fanga denna plats pa bild, men aven da gar det inte att beskriva det. Det maste helt enkelt upplevas.
Det enda nackdelen med att bada har ute ar att det finne en massa farliga meneter som kan vara dodliga. Detta gor att varje gang man ska bada maste man satta pa sig en vatdrackt. Lite jobbigt, men ser ganska kul ut nar folk badar i "klader" pa stranden.

Pa var bat fanns det 50 personer plus besattning. Det var ett glatt gang (i alla fall personalen, de verkade ha roligast av alla) som tillsammans skulle gora denna segling till ett av de kanske basta minnerna i Australien. Forsta dagen gick at att segla ut till oarna och vi la oss mellan tva for att tillbringa natten. Dagen efter borjade allt det roliga som vi har sett fram emot, namligen whitheaven beach som jag redan har berattat om, och aven en massa snorklande. Snorklandet som jag hade sett fram emot sa mycket blev tyvarr lite av en besvikelse. Klyschan "det var som att simma i ett akvarium" stammde inte riktigt pa de platser som vi snorklade pa. Om man inte menar ett akvarium som inte har blivit rengjort under senaste manaderna. Korallerna var halvdoda och fiskarna ganska fa. Det franaste under snorklingen var nar de kastade ut mat till fiskarna dar vi var och simmade. Da fick man chans att se dem pa riktigt nara hall, de var namligen pa en och hoppade efter maten.

Kvallarna pa baten agnade vi inte helt ovantat med att sepla en massa "drinking games" och hade allmant trevligt. Resan till Whitsundays var helt klart vard pengarna! Vad som var mindre trevligt var att vi troligtvis fick med oss "bedbugs" fran baten. Vilket ar sma otrevliga kryp som gor bett som kliar nagot enormt. Nar vi kom hem fick vi borja med att tvatta allt som vi hade haft med oss pa resan for att inte sprida dessa kryp vidare till vara stora backpacker ryggsackar.

Nu ar denna resa slut, imorgon bar det av mot nya aventyr! (vilket vi kan saga nagra ganger i veckan, avundsjuk?)

Trotta?

Whitheaven beach

Whitheaven beach igen

Jag i min snygga vatdrackt

Och resan gar vidare...

Eftersom vi hade en vecka innan vi skulle ut pa seglingen i Whitsundays bestamde vi oss for att se tva stader som manga bara aker forbi, namligen Rockhampton och Mackay. Rockhampton ska tydligen vara en stad dar man kan fa se det "riktiga" Australien, vilket inte lokalbefolkningen hallde med om, men det ar en annan historia.

Eftersom vart hostel i Rocky hade ung bestamde vi oss for att forsoka skapa lite julstamning och bakade darfor lussebullar. Resultatet blev vall sadar och det blev dyra bullar (saffranen kostade 60 kr for 1 gram), men det var den narmsta julkansla som vi har haft hittills, sa det var helt klart vart det.

Dagen efter blev vi omkringkorda av ett par australienska killar som visade oss stan och tog med oss till en krokodilfarm. Hojdpunkten var nar vi fick halla en "babis" krokodil. Kvallen avslutades med BBQ och poolbadande (dock inte for varan del. Vi ville bada, men inte bli blota, ingen bra kombination) hemma hos dem.

Efter Rockhampton gick resan vidare till Mackay, dar vi mestadels agnade oss at shopping. Bl.a. inhandla julklappar till varandra.

Vi befinner oss just nu i Airlie beach och aker imorgon pa segling i Whitsundays i tva natter. Jag hoppas pa stralande vader, vilket i sa fall betyder massor av snorklande i stora barriarrevet. Det finns mojlighet att dyka fran baten ocksa, men det ska tydligen vara battre i Carins, sa vi sparar dykandet tills dess.

Kort och gott, resan gar vidare...

Agnes water / Town of 1770

Vi befinner nu oss pa ett ministalle som bestar av tva stader, Agnes water och 1770. De sager att har ar man inte ute efter att tjana pengar, och darfor ar alla aktiviteter valdigt billiga. En kvall serverades Australienskt julbord, vilket vi var tvugna att prova. Det fanns ingen sill eller gravad lax sa langt ogat nadde, perfekt! Den Australienska julmaten var sa grymt mycket godare an den svenska. Oika sorters kott, sallader och massa annat, mums!

Haromdagen akte vi aven ut pa en tur pa "mini motorcycklar" eller, en moppe som ser ut som en motorcyckel kanske man ska saga. Grymt roligt! Josefin kom som max upp i 75 km/h, sedan tyckte jag att det gick lite val fort pa den lilla saken.

Vi lag pa standen haromdagen och solade och badade som vanligt. Nar vi ligger dar pa standen ser vi hur de satter upp en skylt med texten "Danger, no swiming!" och en skylt pa en haj under. Vi blev lite smatt nervosa da, men vi sag aldrig nagra hajar.

Imorgon ska jag, trots hajarna, trana vidare pa mina surfingskunskaper. Tyvarr har det inte varit nagra direkta surfingvagor, men det var sa billigt att surfa har sa jag kan inte missa det.

Fraiser Island - sand, sand, sand

Antligen var det dags for ett av vara kanske storsta aventyr har i Australien, namligen Fraiser Island. Fraiser ar varldens storsta sando, och aven med pa FN:s varldsavrslista (for dem som tyckte att det var intressant). Man kan sammanfatta on med ett ord: Sand! Var gudie berattade innan avresan att vi skulle fa sand pa stallens om vi inte ens visste existerade, vilket visade sig vara sant.
Pa on fanns aven 5 av Australiens giftigaste ormar, en dodlig spindel och massa Dingos (vilhundar), vilket sre ut som vanliga sma snalla hundar, men icke!

Nedan foljer en kort sammanfattning av trippen till Frasier:

Dag 1:

Vi var ett gang pa 11 personer som skulle ta oss runt on tillsammans i en fyrhjulsdriven bil. Dessvarre fanns det 4 osociala tyskar i var grupp som nastan enbart pratade tyska. I ovrigt var gruppen okej. Vi borjade morgonen med att packa all var campingutrustning och personliga saker uppe pa bilens tak. Vi var efter nagon timmes slit ivriga att fa komma ivag, sa det bar ivag.

Det forsta stoppet pa Frasier var "lake mckenzie" en otroligt fin sotvattenssjo inne pa on. Vagen dit var inte den basta. Det var, bokstavligen talat, som att aka pa en tvattbrada. Men var kara bil klarade detta galant.

Eftersom solen gar ner vid 18.30 fick vi lite brattom med att hitta ett stalle att sla lager infor natten. Vi var for sent ute villket medforde att vi fick laga mat i morkret, enda belysning vi hade var en liten ficklampa. Maten och resten av kvallen avnjots med Goon (ladvin pa svenska), lekar och en stjarnhimmel som vi aldrig ha skadat sa vacker.

Dag 2:

Sanden var valdigt hard att sova pa och vi vaknade darfor tidigt. Vi skippade frukosten for att hinna till "Indian Heads", vilket ar en klippa, innan tidvattnet stoppade oss. Tyvarr hade vi ganska daligt vader denna dag, mulet och lite regn, men det var ingen katastrof. Vi besokte aven "Creak", vilket ar en "fors" eller vad man ska kalla det. Meningen ar att man ska ta en bro upp for berget for att sedan lagga sig ner i forsen och lata sig forslass med vattnet ner. Denna var tyvarr avstangd och vi fick ga uppp for forsen en bit, och sedan aka ner.

Pa kvallen skulle vi tjejer ga och utratta vara behov i skogen. Lustigt nog tankte jag precis att jag inte hade sett sa manga Dingos som jag trodde. Precis da dycker en upp och vi borjade stampa och klappa hander som vi hade blivit tillsagda att gora for att jaga bort den. Vi trodde att den bara skulle passera oss dar vi stod i morkret, men icke! Han stod pa ca 2 meters avstand och visade tanderna! Till slut lyckades vi pa nagot satt skramma ivag den. Vi skulle precis efterat ga ner till standen och diska i havet, men nar vi val kom ner stod det 5 dingos vid vattnet. det blev inge diska utan vi laste in dte i bilen istallet, haha.

Dag 3:

Sista dagen och tiden var knappt for att hinna med var sista sjo pa on. Vi steg darfor upp vid 04.15 for hinna i tid och aven fa se soluppgangen.
Vart sista stopp var "lake wabbie" som vi nade efter att ha vandrat i skogen (djungeln?).

Trippen till Frasier Island var nu slut och det var grymt skont att fa komma tillbaka till vart hostel och ta en varm dusch, nagot vi inte gjort under tre dagar. En riktig sang, istallet for ett talt med sand som botten, var ocksa mycket uppskattat!