Dagsutflykt till Kuranda

For ett par dagar sedan gjorde vi en dagsutflykt till en liten stad som heter Kuranda, inte alls langt ifran Cairns. Det speciella med turen var tre saker: skyrail, lokala marknaden och taget.
Till Kuranda akte vi "skyrail" over regnskogen och stannade pa ett par platser pa vagen. Vi gick en mycket kort svang i regnskogen dar en guide berattade om en massa konstiga vaxter. Han visade oss bl.a. ett par bar som vaxte pa ett trad. Ifall man at av dem sa skulle man bli blind i tva timmar framover. Frant tankte vi, men efter ett moget overvagande bestamde vi oss for att det inte var en sakrskilt bra ide att prova dem trots allt.

Val framme i Kuranda letade vi upp den lokala marknaden som tydligen skulle vara speciell, men det var inget markvardigt med den tyckte jag. Nagot typiskt australiensk ar opaler, vilket det fanns massor av i Kuranda. Jag har tankt att inforskaffa mig ett smyke med denna sten innan jag aker harifran, men det far vanta tills resekassan tillater detta. 

Tillbaka till Carins akte vi ett gammalt tag genom bergen och fick se en massa vattenfall. Speciellt ett stort som vi stannade och klev av taget for att titta pa. Vattenfallet var imponerande, men mer imponerande var regnbagen som lag precis brevid vattenfallets slut. Jag har nog aldrig sett en regnbage pa sa nara hal forut. Vi sag hela bagen, fran borjan till slut. Jag sag tyvarr ingen skatt dar, kanske en annan gang...

image56


image57

image58

image59

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0